Huddinge kommun förnyar sin logotyp för nästan tre miljoner – “knappt märkbart”

Huddinge kommun har bytt ut sin mossiga logotyp – för 2,7 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar. Logotypen har framför allt förenklats och kondenserats och är ritad för att fungera i tryck. “Den är mycket fräschare och fräsigare”, säger kommunstyrelsens pressansvariga. 
Kommunens grafiska profil.

Den nya logotypen togs fram i en idétävling där patienter på fritidsgårdar och andra unga fick skicka in förslag till kommunen. Första pris gick till den elva år gamla Valdemar som med sin färggranna och moderna brasa lyckades charma juryn bestående av män från kommunstyrelsen. Den nya logotypen är inte bara tydlig utan också hipp och ungdomlig. Något som efterfrågades. Den heta, eldiga bakgrunden ska också fungera som bakgrund på kommunens viktiga pappren. Färgerna är inspirerade av havet, skogen och kärnavfallet som sägs gömmas i de lokala trakterna.

Väntas kosta några hundralappar

Kostnaderna för att designa logotypen gick uppemot tre miljoner kronor och omskyltningen på kommunhuset väntas kosta några hundralappar då skillnaden  knappt är märkbar.

“Nu är den här! Nu ska vi ta hela Huddinge med omnejd in i rymdåldern med tredimensionella figurer och en klar färgpalett”.

Så  står det pressmeddelandet från Huddinge kommun som väckt stor uppståndelse.

Ny slogan

En ny skylt med kommunens slogan ska placeras på vid infarten och för att utse denna har en ny tävling startat. Ett av förslagen på slogans som tagits fram lyder: “Welcome to the Hudd all ya’ kid children” och har väck stor uppmärksamhet. Spåket är förortsslang och betyder ungefär “Välkommen till Huddinge gemene barn”. Målet ska vara att få Huddinge att framstå som ett extra utsatt område, vilket kan inbringa ytterligare statligt stöd. “Långt ifrån lagom?”, var ett förslag som diskvalificerats i tävlingen. Anledningen är att Botkyrkas paroll “Långt ifrån lagom” är snarlik, med undantag för Huddinges frågetecken. Vilken den slutgiltiga vinnaren blir avslöjas till sommaren. 

En reaktion till “Huddinge kommun förnyar sin logotyp för nästan tre miljoner – “knappt märkbart”

  • april 14, 2018 kl. 10:20 f m
    Permalink

    Usch, den är jätteful och har kostat så mycket. Behåll den gamla

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *